Israël in het hart van de kerk
Eeuwenlang was Jezus degene die christendom en jodendom diep verdeelde. Mark Kinzer komt tot een andere conclusie: Jezus is degene die Kerk en Israël verbindt. Hij is tegelijk de Messias-Koning van Israël en het Hoofd van zijn Lichaam, de Gemeente. Op basis van diepgaande studie laat hij verrassend nieuw licht schijnen op bekende teksten over Jezus’ koningschap en welke grote implicaties dit heeft voor Israël en de Kerk. Neem Jesaja 53, dat de Messias beschrijft als lijdende knecht. De Vroege Kerk leerde dat deze knecht Jezus is, terwijl de traditioneel Joodse uitleg het ziet als beschrijving van het lijden van Israël door de eeuwen heen. Kinzer laat zien dat beide waar zijn: omdat deze knecht zo nauw met Israël is verbonden, is zijn identiteit verbonden met die van het volk. Door Jezus is ook de Kerk van Christus onlosmakelijk verbonden met het Joodse volk. Herhaaldelijk wijst Kinzer erop dat de band van Jezus met Israël niet alleen het volk toen, maar ook het huidige Joodse volk betreft. Het is met name dit laatste wat zijn exegese spannend en vernieuwend maakt.
De auteur
Mark Kinzer
Ds. Jenno Sijtsma –
Israël in het hart van de kerk, door Mark S. Kinzer
Ik word zo blij van dit geweldige boek met een schitterende boodschap. De Joodse, zeer bescheiden geleerde auteur is al vijftig jaar een joodse volgeling van Jezus en dus ervan overtuigd dat Jezus de Messias van de Joden is en het hart van Israël is. Op zich is het al een wonder dat na eeuwen van ongekende haat en miskenning een jood in Jezus gaat geloven, maar wat de auteur in de vijf lezingen in dit boek aan kennis en liefde voor jood en christen vertelt is van een hartverwarmende en hartveroverende liefde. Ik word er stil van en ben God dankbaar als ik de uitleg van Kinzer lees over een aantal teksten van de Joodse apostel Paulus in de Brief aan de Efeziërs en de bekende (!) hoofdstukken 9 tot en met 11 uit de Brief aan de Romeinen. Wat een blij inzicht en wat een Bijbels doordacht beleven van deze auteur. Vandaag heeft de kerk en elke christen een nieuwe kans om in te zien wat een onrecht de joden al vanaf de eerste eeuw en met name na het Concilie van Nicea aangedaan is. Het is een tijd van vergeving en tegelijk een tijd van intense samenwerking van jood en christen, onder het geloof van Jezus en geleid door de Geest van God. Het is een duidelijke waarneming dat een herstelde joodse gemeenschap wereldwijd meer en meer komt tot de belijdenis dat Jezus de Messias van de Joden is Hij is absoluut nog steeds aanwezig en onverbrekelijk verbonden met het joodse volk. Wie als jood of als christen in Jezus de Messias gelooft, behoort tot de ene ecclesia, zoals God het heeft bedoeld. De vijf lezingen van Kinzer worden aangevuld met de weergave van een lezing van Jeroen Bol, de voorzitter van de Jules Isaac Stichting, gehouden op 23 maart 2019 tijdens een studiedag van de Stichting. Hij beschrijft twintig eeuwen Messiaans Jodendom in vogelvlucht, zoals hij zelf zegt. Aan het eind van het boek wordt literatuur aanbevolen en een aantal websites genoemd. Het is geweldig boek zeker voor elke christen en predikant die helaas nog steeds een aanhanger is van de verfoeilijke vervangingstheologie. God heeft zijn volk Israël nog altijd intens lief en nooit terzijde geschoven. Lees dit boek en beleef het met anderen samen als een zegen om te groeien in liefde.
Ds. Jenno Sijtsma
Jan Rozendal –
Hier word ik heel blij van. Net als het boek Terug naar de bron geeft het verdieping en de juiste theologische achtergrond. Jezus of Yeshua zijn onlosmakelijk verbonden met Israël. Geen vervangingstheologie dus. Warm aanbevolen.
Peter Burgers –
Wie op een oorspronkelijke en verfrissende manier wil kennismaken met een Joodse theoloog met een Joodse visie op de Jood Jezus doet er goed aan dit boek niet links te laten liggen. Op een goed leesbare, degelijke manier wordt de lezer meegenomen door de Bijbel en wordt de relatie tussen Israël, Jezus en de Kerk duidelijk gemaakt. En passant maakt de lezer kennis met de interessante Jules Isaac Stichting, twintig eeuwen Messiaans Jodendom en met Mark Kinzer, de schrijver van dit boek zelf. Een must-read voor iedereen die messiaans-joodse theologie serieus neemt.
Frea Kroese –
Heb je er ooit bij stilgestaan dat Petrus drie keer “nee” tegen God zegt als Hij Petrus uitnodigt om dieren te gaan slachten en te eten. Hij weigert het omdat hij een Joodse man is die precies weet wat hij wel of niet mag eten volgens de wet van Mozes. God zegt niets over zijn weigering en vraagt niet om zijn gewoonten te veranderen, maar probeert Petrus eraan te laten wennen dat sommige voor hem ondenkbare dingen voor God wel zouden kunnen. En vervolgens stapt Petrus over de huisdrempel van een onreine heiden om hem het evangelie te vertellen. Het was ondenkbaar dat de volgelingen van Yeshua ooit zouden omgaan met heidenen. In de eerste paar honderd jaar van het bestaan van de volgelingen van Jezus is deze sfeer totaal omgekeerd en worden Joodse volgelingen gedwongen om al hun Joodse gewoonten achter zich te laten als zij in Jezus geloven, zij worden zelfs als vijanden behandeld.
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat God nooit gevraagd heeft aan Jezus’ volgelingen om hun gewoonten te veranderen of dat Hij gevraagd heeft aan de niet-Joodse gelovigen om zichzelf te laten besnijden en het Pesachmaal te gaan gebruiken? In de nieuwe gemeenschap van gelovigen zijn mensen welkom zoals zij zijn.
Heb je er wel eens bij stilgestaan waarom Jezus’ gebed uit Johannes 17, dat al zijn volgelingen één zullen zijn, nog steeds niet verhoord is?
Mark Kinzer laat in dit boek zien hoe hij de brieven van Paulus leest en hij opent je de ogen voor het feit dat Jezus de Joodse Messias is, het hart van Israël en dat de gelovige gemeenschap in eerste instantie uit Joodse mensen bestaat, waar wij door ons geloof in Hem bij mogen horen.
Dit boek is een mooi opstapje voor alle volgelingen van Jezus, die hun Bijbel intussen denken te kennen, om kennis te maken met nieuwe waarheden en wellicht voor studenten theologie om met de Joodse kant van het evangelie kennis te maken. Als je serieus wilt dat Jezus’ gebed verhoord zal worden, moeten we iets met de belangrijke boodschap van dit boek.
Met zijn 171 bladzijden ben je er zo door en heb je de kern te pakken om er verder op te kunnen studeren. En dat niet alleen. Er gaat een sterke oproep uit van dit boek om ons hart te openen voor alle gelovigen en hen te verwelkomen en te steunen, met hen samen te werken en te bidden. Totdat Jezus, onder wiens voeten alles gesteld is, gesteld boven alle overheid, macht en kracht en heerschappij, komt om dit te aanvaarden uit Gods hand.
Henk Bakker –
Ik juich de publicatie van dit boek om een aantal redenen van harte toe. In de eerste plaats spreekt Mark Kinzer tegelijk als Jood en als christen. De discussie hoe kerk, christenen en Joden zich tot elkaar verhouden is voor hem als Messiasbelijdende Jood dus veel meer dan een louter theoretische kwestie. Het valt op hoe gemakkelijk christenen hun meningen vaak klaar hebben over deze kwestie zonder dat zij er zelf iets mee te maken hebben. Ze zitten in hun grote protestantse kerk uit de heidenen, denken al jaren vanuit de vastomlijnde kaders en doen hun exegeses trouw met die bril op. Ze weten precies hoe het allemaal zit. Het is daarom een verademing om in Kinzer iemand te hebben die de kerk vanuit de Joods-christelijke gemeenschap toespreekt en met nieuwe invalshoeken komt.
In de tweede plaats spreek Kinzer als academicus, als een kundig exegeet die als weinig anderen heel secuur zoekt te weten wat de teksten van de evangeliën en de andere boeken van het Nieuwe Testament precies willen zeggen. Hij is bovendien een analist die met zijn exegese een nieuw gesprek over de plaats van Joodse christenen binnen de wereldwijde kerk wil beginnen. We kunnen het met zijn standpunten eens zijn of niet, maar hem negeren kan eigenlijk niet, tenzij men geen oog heeft voor belangrijk begrippen als wetenschappelijkheid, kwaliteit, kerkelijke eenheid en urgentie. Ik ben het niet in alles met hem eens, maar als discussiepartner kan Mark Kinzer binnen en buiten Nederland niet langer over het hoofd gezien worden.
B Baas –
Ik heb al heel wat gelezen over Israël maar dit boek vind ik in meerdere opzichten uniek. Niet eerder las ik zulke boeiende en heldere uitleg van allerlei Bijbelgedeelten. Mark Kinzer liet me als Messiasbelijdende Joodse theoloog dingen en verbanden zien die ik echt nog nooit eerder gezien had. Het is alsof er een nieuwe wereld voor me open gaat. Ik heb zoveel nieuws gehoord dat ik het boek zeker nog een tweede keer moet lezen. Ik wist al langer dat de Bijbel een Joods boek is en dat je om de Bijbel beter te leren verstaan oog moet krijgen voor de Joodse oorsprong en achtergrond. Maar de manier waarop Mark Kinzer de verbanden tussen Jezus, Israël en de Kerk helder maakt was voor mij verrassend. Hij maakt de titel echt waar: ‘Israël in het hart van de Kerk, Jezus in het hart van Israël.’
Het boek geeft ook de nodige interessante informatie over Mark Kinzer zelf, hij blijkt een van de belangrijkste Messiasbelijdende Joodse theologen van onze tijd. Interessant vond ik ook het duidelijke verhaal achter in het boek over de aangrijpende geschiedenis van 2000 jaar Messiasbelijdend Jodendom. Ik heb veel nieuws geleerd uit dit boek. Het biedt naast de fantastische Bijbeluitleg ook een inkijk in de hard groeiende beweging van Messiasbelijdende Joden. Ik kan me helemaal vinden in de aanbeveling van Arnold Huijgen, hoogleraar systematische theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Hij zegt over dit boek het volgende: ‘Mark Kinzer biedt de hoogste kwaliteit die er te vinden is in de bezinning op de plaats van Israël en de kerk. Dit boek plaatst Israël terecht in het hart van de kerk. Christenen zijn Kinzer veel dank verschuldigd.’ Oh ja, niet onbelangrijk: het boek leest dankzij de goede vertaling echt lekker.